Järvestä

Särkijärvi sijaitsee Tammelan kunnassa Kanta-Hämeessä, 10-tien pohjoispuolella. Särkijärven pinta-ala on 117,8 ha ja rantaviivaa on 6,435 km.

Järvi on alueen puhtaimpia vesistöjä, karun kirkasvetinen ja kalaisa. Kalalajeihin kuuluu mm. siika ja hauki. Järvi kuuluu Mustialan osakaskunnan alueeseen. Polttomoottoreiden käyttö järvellä on kokonaan kielletty.

Järvi on monien lintujen pesimäjärvi: muun muassa kuikat, telkät, isokoskelot ja kalasääskit ovat valinneet järven jokavuotiseksi pesimäalueekseen.
Kesäisin on taivaalla nähty lentävän jopa maakotkan.

Järven vettä on tutkittu useampaan eri otteeseen ja vesitutkimuksia toteutetaan säännöllisesti. Halutessasi voit kysyä lisätietoa tutkimustuloksista hallituksen jäseniltä.

2023 Särkijärven suojeluyhdistys ry. | Kaikki oikeudet pidätetään.
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita